fredag 6. mars 2009

Aldri er vi så ubeskyttet ovenfor lidelsen som når vi elsker.

- jeg er blitt hekta på sitater!
Alt jeg leser må jeg skrive ned; ordtak, setninger, dikt... you name it!
Kan ha noe med at jeg kan boken Erlend ga til meg i 7 måneders gave utenat ^^,
Jeg elsker deg sånn Erlend <3


Var på et ganske bra foredrag i dag, med Jan Bjarte - surfelæreren - han har alltid bra foredrag.
Og han sa som føler:
Det skal være gøy
å ta sitt eget liv
på alvor.


Jeg syntes den setningen var veldig bra, og den skal leses slik den står oppført. Da blir liksom perspektivet litt annerledes. Denne setningen er også fin; til og med himmelen hadde vært et helvette uten deg.

Men ingenting er som Shakespare:

O that infected moisture of his eye,
O that false fire which in his cheek so glow'd,

O that forc'd thunder from his heart did fly,

O that sad breath his spongy lungs bestow'd,

O all that borrowed motion seemingly ow'd,
Would yet again betray the fore-betray'd,

And new pervert a reconciled maid!

- William Shakespare - A Lover's Complaint.

Den er bare nydelig! Ingenting slår Shakespare. Sara Teasdale er heller ikke så værst.

I hoped that he would love me,
And he has kissed my mouth,
But I am like a stricken bird
That cannot reach the south.


For though I know he loves me,

To-night my heart is sad;
His kiss was not so wonderful
As all the dreams I had.

Sara Teasdale - The Kiss

Men nok om det. Jeg har farga håret idag... igjen. Nå er det knallrødt! Sånn, skikkelig! Mamma kommer til å klikke, men hey, don't care. Dess har jeg flere dreads. Sittet og tuklet med håret i hele dag, med god hjelp fra vinden xD

Jeg var nede på puben i går med Knut, Kjetil, Beate, Jacob, Ulf, Hilde og Madde. Det ble litt slitsomt, for plutselig var jeg litt for populær etter min smak.
"Kia, kom hit. Sett deg her!"
"Nei, kom og prat med oss, jeg må fortelle deg noe"
"Hei Kia, det var lenge siden sist!"
"Mart, gidder du..."

Øhm...

Jeg gikk hjem ganske tidlig, for maset ble litt too much.

Jeg tok meg den friheten av å dra på Kvadrat i dag - helt alene. Drit chill, bare sitte på bussen, gjøre akkurat det jeg hadde lyst til. Titta litt i butikker, tusla rundt i Sandnes og innom Fretex for å kikke på en sofa jeg vil kapre.
Ringte til mamma for å høre hvordan åpningen av FarrisBad gikk og hvordan forestillingen til James var. Pappa hadde visst vært dritings på Onsdag kveld da han var på Grang og hadde åpningsmiddag. Det syntes jeg han fortjente, for pappa er aldri ute! Og hvertfall nå som alt arbeidet og stresset med hotellet er over, passet det bra å skeive ut litt. Forestillingen var visstnok kjempe bra. Jeg er grønn av missunnelse, for jeg ville også se den. Men så er jeg stuck på Jæren, av alle ting. Hurra!

Vi hadde også fremvisning av bildene vi tok på stranda i går, og vikaren vår Ingeborg var kjempe fornøyd. Hun likte spesielt tankegangen og fremgangsmåten vi brukte. Tok en del creds for det. Hun sa også at resten av klassen burde bruke meg som modell siden jeg visstnok var så naturlig og se på, og virkelig kunne bruke kroppen foran kamera...
Jeg har blitt spurt, men jeg er ikke sikker på om jeg har lyst ettersom jeg har nok av andre ting og gjøre angående prosjektet selv. Me får sjå att.

I morgen skal hele skolen på kino! Vi skal se "Slumdog Millionaire" som Lørdagstema. Jeg har allerede sett den, så det er litt kjipt å måtte betale for den igjen, selv om den var bra er den ikke sånn type film du vil se en gang til rett etter du allerede har sett den. Men sånn ær'e!

Håret mitt er ubeskrivelig glatt, og jeg hater det! Jeg savner det bustete håret jeg hadde før. Da det var nedslitt og ødelagt av all gnukking på bussetene innover til Tønsberg eller hjem. Det var tider det. Pleide å sitte å tuppere håret uten at jeg selv la merke til det. Hendte at folk lurte på om jeg hadde kommet rett fra fylla da jeg møtte opp på skolen med det håret. Pulesveis eller fylla - enten eller. Russ '07, yeah!
Jeg hakke gredd håret mitt siden... jeg kan ikke huske sist, men det er lenge siden. Selv om hudkremer står øverst på lista, er håret et jenvt slækt care for meg.


Vi begynte morrasamlingen med en av de fineste Norske sangene. "Din Tanke Er Fri" Jeg blir alltid så glad når jeg hører den. Den får meg til å undre om tankene mine virkelige er frie, ettersom hvis du sier tankene dine høy ender det som regel med at du enten sårer noen, gjør noen glade eller forvirrer deg selv. Men så er det også sånn at hvis du ikke forteller noen om tankene dine, ødelegger det også. Jeg tør påstå at hvis du ikke deler dine tanker med noen, kan du ikke forvente at noen skal forstå deg. Jeg har lært det, på den harde måten, ved å ikke fortelle den ene personen som betyr utrolig mye for meg hva jeg tenkte på til en hver tid. Ikke det at du må fortelle alt, men det er greit å vise noe slik at andre vet hvor de har deg hen. Jeg skulle sagt så mye om hva jeg tenkte på, og glemme redselen for reaksjonen, men heller face den. Det er i grunn ganske modig gjort, og i og med at jeg ikke er en veldig modig person, følte jeg at jeg ikke hadde noe annet valg enn å holde kjeft.
Det angrer jeg veldig på. Hver dag.
For som sagt, jeg kunne ikke forvente at han ville forstå når han ikke visste noe. Jeg vet det nå, men nå er det for sent, desverre.
Derfor oppfordrer jeg alle som vil høre på meg å fortell de personene du bryr deg mest om hva du tenker - bare vær forsiktig med hvilke ord du velger og selvfølgelig tidsperspektivet. Men ikke glem - din tanke er fri. Bruk de før det er for sent, og lev med angsten!

Din tanke er fri

Din tanke er fri,
hvem tror du den fin
ner.
Den flykter forbi,
slik skygger forsvinner.
Den kan ikke brennes,
av fiender kjennes.
:/: Og slik vil det alltid bli:
Din tanke er fri! :/:

Jeg tenker hva jeg vil,
mitt ønske bestemmer.
I stillhet blir det til,
i ukjente drømmer.
Min tanke og lengsel
vil bryte hvert ste
ngsel.
Og slik vil det alltid bli:
Min tanke er
fri!

Og tvinges vi inn
bak jernslåtte dører,
da flykter den vind
som tankene fører.
Fordi våre tanker
kan rive ned skranker.
Og slik vil det alltid bli:
Vår tanke er
fri!

Norsk tekst: Alf Cranner
Tilegnet Amnesty

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar